fredag 3. februar 2012

Oppvåkningen

Noen ganger får man en aha-opplevelse som igjen fører til total endring i hvordan du ser på ting. Og jeg kan antakelig si at jeg har hatt en slik. Aha-opplevelse, altså.

Etter å ha lest om naturlige rengjøringsmidler i bloggen erkjennelser har jeg fortsatt å lete etter og lese artikler om hva som egentlig skjuler seg i de industrifremstilte vaskemidlene vi bruker. For ikke å snakke om hva kosmetikkindustrien får oss til å vaske oss i, smøre oss med og spraye oss med. Og i går kunne vi lese i bloggen Simply Living om stoffet Bisfenol A som er høyst giftig og som finnes overalt i samfunnet, blant annet i plast. Du kan lese innlegget ved å klikke her.

I dag har jeg hatt en innedag her i Italia. Det snør ute og kaos råder på veiene så de som ikke absolutt må ut holder seg inne. Så jeg har satt i sofakroken og lest artikler på nett som omhandler farlige stoffer i vaskemidler og kosmetikk. Ikke noe hyggelig lesning, akkurat. Faktisk så lite hyggelig at jeg resolutt reiste meg fra sofaen og gikk ut på badet hvor jeg rensket ut av badehyllen min. Vel, ikke fullstendig da, men jeg tok et aldri så lite oppgjør med meg selv og kvittet meg med en del produkter jeg har bestemt meg for at jeg ikke trenger lengre. Regner med at det blir flere etterhvert...




Dette ble altså "dagens fangst" og innbefatter hårskum, neglelakker (opptil flere...), aceton, brunkrem, pudder, lipgloss. Hvis du klikker på de forskjellige produktene kan du lese noe om hva de inneholder. Og da skjønner du også hvorfor de havnet i bosset....

Et stoff som f.eks. Parabener, brukt som konserveringsmiddel i en del kosmetikkprodukter kan trenge inn i hormonsystemet og føre til brystkreft. Man har faktisk funnet parabener i brystsvulster så det er ikke bare skremselspropaganda. Triklosaner er et annet stoff som brukes i kosmetikk for å drepe bakterier. Problemet er bare at et bakteriedrepende stoff kan føre til at disse tilslutt blir resistente mot antibiotika; hvilket i klartekst vil si at hvis du en gang får en hard bakterieinfeksjon så fins det kanskje ikke noen medisin som hjelper mot den fordi vi alle sammen har vært med på å gjøre disse bakteriene "skuddsikre" - de lar seg altså ikke utrydde. Og hvorfor i alle dager ønsker vi å ta en sånn risiko?


Min unnskyldning for ikke å ha gjort noe med dette før er rett og slett at jeg ikke aktivt har tenkt igjennom saken samt at jeg har vært naiv nok til å tro at myndighetene forbyr slike farlige stoffer. Sånn er det altså ikke. I Norge er parabener fremdeles tillatt. Mens det i Danmark faktisk er innført et forbud mot parabener. Det "syke" her er imidlertid at på grunn av EU's regelverk så kan ikke et forbud gjelde i bare ett land. Enten må forbudet utvides til å gjelde hele EU og EØS-området  (hvilket ville være bra) eller så kan EU oppheve det danske forbudet. Hvilket vil si at det til syvende og sist er vi som forbrukere som må ta ansvaret for at vi ikke omgir oss med eller regelrett dynker oss med flere giftige stoffer enn absolutt nødvendig. Jeg har i allefall startet NÅ!


Her ser du de eneste tingene jeg hadde som (stort sett) ikke inneholder en gift-cocktail. Tannkrem, munnskyllevann og lavendelsåpe. Ikke mye, men jeg får iallefall vasket meg og pusset tennene.... ;-)




Hvis du vil lese mer om farlige stoffer i kosmetikk eller vaskemidler samt hjemmelagde alternativer til disse kan du klikke her. Da kommer du til siden Guide to less toxic products. Det er riktignok en Canadisk side, men høyst aktuell likevel.

Link til norske sider som omhandler farlige kjemikalier i kosmetikk og rengjøringsmidler:





Det var flere ting hjemme hos meg som endte sine dager i bosset og det kommer jeg til å fortelle om i et senere innlegg.


God helg!


2 kommentarer:

Anonym sa...

Lavendel-såpestykke? Jeg trodde såpestykke var utgått på dato? :-)

A Foreigner in Italy sa...

Et lavendelsåpestykke er en super base for å lage flytende såpe. Så kan den også deles med andre.

Legg inn en kommentar