søndag 12. februar 2012

Hvordan lukter "rent"?

Dette høres kanskje ut som et veldig dumt spørsmål, men tenk etter. Kan du forklare hvordan rent lukter? Og når jeg sier "rent" så tenker jeg ikke på den bedøvende lukten av for eksempel kokos-shampo eller en kvalmende fersken-dusjsåpe. Ei heller tenker jeg på den syntetiske sitrus- eller blomsterparfymen som er tilsatt den såpen du vasker gulvet med. Og det produsentene putter i disse bade-eller kjøkkensprayene kvalifiserer heller ikke til å kalles rent. Etter min mening, ihvertfall. Det kan jo være at andre er av en annen oppfatning. 

Jeg spør igrunnen fordi jeg tror min luktesans har endret seg. Jeg har plutselig fått nok av alle disse syntetiske luktene vi omgir oss med. De har blitt så "øredøvende" om du skjønner hva jeg mener. Og det eneste jeg kjenner er kjemikalielukt som man prøver å overdøve ved å tilsette mengder av allergifremkallende syntetisk parfyme. Det blir litt som man gjorde på den franske Solkongens tid da de prøvde å dekke over manglende kroppsvask med pudder og parfyme....

Nå har jeg jo byttet ut de vanlige vaske- og rengjøringsmidlene mine med selvlagde produkter og - unnskyld uttrykket - men det er nesten en fryd å gjøre rent. For ikke å snakke om hvor gøy det er å vaske klær. Klærne mine lukter riktignok "ingenting" når jeg tar dem ut av vaskemaskinen. De lukter bare "rent". Og det er helt fantastisk å snuse inn duften av nyvaskede klær uten å bli slått i svime av kvalmende syntetisk parfyme. (Jeg vet jeg høres ut som en dårlig reklame for et eller annet produkt, men det er utrolig hvor godt det er å kunne snuse inn duften av sine egne klær uten å få hodepine av det....)

Når det gjelder produkter til personlig pleie så blir jeg også litt oppgitt over at alle produktene skal lukte så mye. Jeg skjønner jo at det igjen kommer tilbake til det jeg snakket om her over. At parfymen skal overdøve kjemikaliene. Men da blir jo spørsmålet igjen. Hva er det egentlig vi vasker oss med? Eller smører oss inn i? Og lukter det egentlig så "rent" av sjokoladesåpe eller en krydret bodylotion som får deg til å dufte som en vandrende skillingsbolle? Ikke misforstå, jeg liker duften av både sjokolade og nystekte skillingsboller, men jeg forbinder det ikke med duften av en nydusjet person.

Det er mulig dette er et resultat av at jeg begynner å bli gammel, men jeg har liksom behov for å plassere duftene der de hører hjemme (en slags tvangslidelse??). Og så har jeg begynt å sette mer pris på hvordan de "ekte" tingene dufter. F.eks duften av et grønt eple, eller en tomat, eller en sitron. Så målet mitt heretter må vel antakelig bli å gjøre "nøytralt" rent og så heller tilføre gode dufter ved å sette en skål med frukt på bordet eller en blomsterkvast i vinduskarmen. Problem solved!!


Hvordan lukter "rent" for deg?



(Illustrasjonsbilde Master isolated images / FreeDigitalPhotos.net)

4 kommentarer:

Storesøster sa...

Rent er for meg lukten av god gammeldags Grønnsåpe.

A Foreigner in Italy sa...

Enig, men den har jeg ikke funnet i Italia...

Heidi sa...

Jeg er også der at rent lukter ingenting, selv om jeg også liker å tilsette eteriske oljer til vaskemidlene mine. Ikke fordi det lukter mer rent da, men fordi jeg liker å lukte på ting - ordentlige lukter.

A Foreigner in Italy sa...

Jeg har foreløpig ikke fått prøvd meg på å tilsette eteriske oljer. Ikke fordi jeg ikke har lyst, men fordi det er vanskelig å finne her i denne lille byen jeg bor. Tror kanskje jeg må ta meg en tur til et mere "sivilisert" sted...

Legg inn en kommentar