onsdag 16. mars 2011

Pasta med bønner

Her kommer en av mine pastafavoritter.

Er du lei av å spise spaghetti med ketchup eller tomatsaus laget på ferdigkjøpt pulver?? Er du klar for å prøve noe helt annet? Isåfall har jeg svaret: Pasta med bønner.

Jeg må innrømme at jeg aldri helt har skjønt den norske tiltrekningen mot pasta med ketchup, ei heller pasta med pulversaus... Joda, det er riktig at det går fort å lage det, men det forringer faktisk pastaen med bortimot hundre prosent. Så hvorfor ikke prøve noe helt nytt? Og det koster ikke noe særlig mer enn en pulversaus, eller en ferdigkjøpt saus heller, men jeg garanterer at det smaker mye bedre. Jeg selv er ingen matfrik og liker ikke stå bøyd over grytene i timesvis for å kunne nyte et måltid og dermed er denne oppskriften helt perfekt for meg. Du bruker ikke lengre tid på å tilberede maten enn det tar å koke pastaen. Og deretter kan du gratulere deg selv med å ha laget en velsmakende rett.

Du trenger ca 100-150 gram pasta per person. Her bør du bruke det jeg kaller "kort" pasta, altså ikke spaghetti, men pastaskjell eller penne. Kan du få tak i italiensk pasta så er den beste pastatypen noe som heter "ditali" eller "ditaloni" og er riflete små pastarør som er ca 1 cm lange. Jeg anbefaler italiensk pasta for det er faktisk en stor forskjell på den og den pastaen som blir produsert i Norge. (Tro det eller ei....)

Så går du til innkjøp av hermetiske bønner av typen "Fagioli" eller "Fagiolini". Her bruker du omtrent 1 boks per person. Mens pastaen koker moser du halvparten av bønnene med gaffel eller stavmikser slik at det blir en purè. (Husk å helle av laken bønnene ligger i før du gjør dette.) Så finner du frem en stekepanne der du heller i litt olivenolje og legger i noen hele hvitløkfedd. (1 fedd til 2 personer. Lager du mat til 4 personer kan du bruke 2 hvitløkfedd). Varm opp olivenoljen til du kjenner at hvitløken begynner å dufte, men pass på at hvitløken ikke blir svidd for det smaker absolutt ikke godt... Så tilsetter du bønnene, både purèen og de hele bønnene samt en klatt smør og rør godt sammen. Deretter varmes det hele opp og når pastaen er ferdigkokt siler du av vannet og heller bønnene over og rører godt. For at retten ikke skal bli for "tørr" kan du la det være litt kokevann igjen fra pastaen som du tilsetter helt tilslutt. Bruk ca 1 dl vann til 2 personer. Det skal være en "bønnesaus", ikke en steinhard, tørr klump så her må du prøve deg litt frem og heller tilsette mer vann hvis du syns det trengs. Og så er det bare å helle pastaen i en dyp tallerken, sette seg godt til rette og nyte resultatet. Buon appetito!


Om Forfatteren

Hvis du er interessert i flere gode og enkle pastaoppskrifter, eller vil lese om det italienske kjøkken, eventuelt ønsker å lese litt om Italia generelt så ta gjerne turen innom http://www.vinogbrod.blogspot.com. Bloggen skrives av en nordmann som har tatt skrittet fullt ut og flyttet til støvellandet.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar