søndag 29. januar 2012

Løsning på et problem

De av dere som har fulgt Italiabloggen min vet at jeg har beklaget meg over vannet her nede i Italia. Det er veldig kalkholdig (i allefall her jeg bor) og kalkflekker på "alt" er ikke spesielt innbydende. Vel, alt var kanskje en overdrivelse, men hvis oppvasken ikke tørkes så får man glass med kalkflekker - ikke noe stas å servere til gjester... Spesielt stålvasker ser lite lekre ut hvis man ikke passer på å tørke etter hver gang den har blitt brukt - og hvem gjør vel det?!  (Ikke jeg, i alle fall....) Vannkokeren min blir full i kalk innvendig og gasskomfyren som har topp av rustfritt stål blir ikke fullt så skinnende som det man skulle ønske.

Nå må det sies at jeg hverken lider av støv på hjernen eller vaskemani, men jeg liker at det blir rent og pent de gangene jeg bretter opp ermene og setter igang. Og jeg blir også glad hvis jeg kan få huset tilbake til "fordums glans" uten alt for mye strev. Samtidig - og dette er viktig - så liker jeg IKKE å kjøpe altfor mange sprayflasker med mystisk innhold som lover å gjøre hjemmet ditt skinnende blankt på 1-2-3 og det helt uten at du anstrenger deg. Da er det noe som skurrer i mine ører, nemlig.

Da jeg klaget på Italiabloggen over håret mitt som ble grått og umedgjørlig samt stygge kjøkkenvasker etc så var det en liten fugl som hvisket meg et ord i øret. Eddik er løsenet, sa hun. Og siden jeg allerede hadde en flaske i hus.....


Dette er hvitvinseddik på italiensk
 
....gikk jeg løs på vannkoker som fikk et oppkok med vann og eddik og alle vasker og armaturer i hele huset fikk seg en omgang med en blanding av vann og eddik som jeg sprayet på og tørket av. Og Simsalabim så var alt skinnende rent uten de forbaskede kalkflekkene. 

Jeg hadde altså funnet et nytt (gammelt) vidundermiddel som virket overraskende bra samtidig som jeg ikke forgifter hele Middelhavet og dermed så var jeg fornøyd!! Og enda mer fornøyd blir jeg når prisen på 1 l eddik bare er 1 euro. Og den koster vel heller ikke stort i Norge. Så da sparer man både miljø og lommebok. En "win-win situation" med andre ord!

Jeg har ennå ikke turd å vaske håret i eddik for å se om det gjør en forskjell, men kanskje en dag.... (?)

Har imidlertid funnet ennå flere bruksområder for vidundermiddelet, men det får bli i et annet innlegg. 

Ha en fin søndag!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar